Att ta beslut

For 4 år sedan läste jag Allen Carrs bok "Äntligen icke-rökare".
Det är en suverän bok om vad som ligger bakom behovet av att röka.
Jag drog ut 4 månader på läsandet av boken, lät varje kapitel smälta in i mitt medvetande, låååååångsamt.
Vid sista sidan tog jag ( som Allen rekomenderar ), min sista ciggis, och sedan dess har jag:
  • inte rökt.
  • inte varit röksugen
  • inte ångrat mig en sekund.
Men jag tänkte egentligen inte skriva om rökning här utan om just beslutstagning.
För när allt kommer till kritan är det ju det det handlar om.

Nu när nyår närmar sig är vi allesammans mycket benägna att ta olika beslut, de s.k. nyårslöftena. Finns det någon som någongång hållit en nyårslöfte? hmmmm....tveksam.
Det som oftast sätter käppar i hjulen för oss är de av Dr. Phil kallade omedelbara belöningarna (i Bibeln heter de visst frestelser!). De lyckas oftast "hypnotisera" oss och få oss att totalt glömma det ursprungliga "beslutet".
Hur ska man göra då?
Ja, jag tror inte att det finns någon "genväg" - man måste nog bara ta ett beslut och sedan vara beredd på att det inte alltid kommer vara lätt, men att man tog beslutet av en anledning.
Varför är vi så fixerade vid det som är lätt egentligen? Vad ger det "lätta" for utdelning?

Vad är väl en blondin på krogen mot en kärleksfull, småfet, pannkaksstekande hustru hemma i köket?!
Vad är väl en smörgåstårtebit mot en sommar utan bilringar?!
Vad är väl ett par nya skor till helgen mot en sparad slant på banken ?!

Ta er en funderare på den ni!

Ibland hor jag folk säga (inklusive mig själv...) "det är inte så lätt!".
Det är nog dags att vi tar oss i kragen och inser att livet inte är lätt - men fantastiskt andå!

image659


Kommentarer
Postat av: Stina

Jag har fakstiskt hållit ett av årets nyårslöften. Men det var snarare en önskning från min sida än ett löfte. Jag önskade mig en baby, och nu sitter jag o tittar på vårt underverk. Jag brukar formulera önskningar inför kommande år, istället för löften. Det är lättare att sträva efter att uppfylla drömmar än att "kämpa" mot förbud.

2007-12-12 @ 14:28:24
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Maria

Det var bra skrivet,jag blev alldeles mållös. Just därför att jag alltid säger ( det är inte så lätt). Jag måste fatta ett beslut med mig själv och jag har väldigt svårt för det.Ha det så gott.Maria

2007-12-13 @ 08:16:07
URL: http://monmaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0