Lycka

Vad är egentligen lycka?
Vad är det som gör oss lyckliga?
Jag tror att många av oss kopplar ihop lycka med skönhet och rikedom.
Personligen tror jag inte att det stämmer.

För några år sedan gjordes en undersökning och man kom fram till att de "lyckligast mäniskorna i världen" bodde i ett fattigt land i Afrika.
Hur kan det komma sig?
De kanske är väldigt vackra men de är INTE särskilt rika.
Och vore det sant så skulle väl "det vackra folket" i speciellt Hollywood vara extremt lyckliga. Så verkar ju fallet inte vara, se bara Britney och gänget.

Jag tror att lyckan finns inom oss. Vi "bestämmer " oss för att vara lyckliga.
Olyckor och svårigheter kan ju tyvärr drabba alla - lycklig som olycklig.
Det återstår att se hur man bemöter problemen.
Dessutom tror jag att det är viktigt att förstå skillnaden på lycklig och glad.
Att köpa ett par nya skor kan göra dig glad / att känna dig vacker kan göra dig glad / att vinna på lotteriet kan göra dig glad, men jag tror inte att något av dessa tre exempel kan göra dig lycklig.

För mig är lycka att kunna lita på mig själv.
Jag gör mitt bästa i de situationer som kan uppstå.
Som alla andra har jag upplevt svårigheter och problem i mitt liv, dessa har gett mig lite skinn på näsan.
Däremot är jag inte alltid glad.
Jösses vad jag kan vara sur och ilsk!
Och.........en ny väska kan göra mig MYCKET, MYCKET glad.



Kommentarer
Postat av: Sunshine

Själv är jag rädd för att säga till mig själv att jag är lycklig, då händer det alltid någonting som gör att jag blir mindre lycklig. Allting faller liksom.
Det där om skillnaden mellan lycklig och glad fick mig att tänka. För det är mycket sant det du skriver. Ibland är det mycket lätt tro att man är lycklg när man bara är glad. :)

Ps. Ha en trevlig resa!

2007-11-03 @ 01:32:24
URL: http://marysunshineconsolate.blogg.se
Postat av: Åsa

Intressant ämne! Speciellt kopplingen till att de lyckligaste människorna bor i ett fattigt land i afrika. Har själv bott många år i olika delar av världen, även i länder där många levt en mycket enkel vardag. Hemligheten är att de lever för dagen och gläds över det lilla. Lycka är inte att ha mest prylar. Lycka är att ha ett arbete, mat för dagen och en frisk familj. Tål att tänkas på!

2007-11-03 @ 12:04:07
URL: http://frokenasa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0