Traditioner



image129

Helt plötsligt slår det mig som en blixt från klar himmel.
Silvia kommer att ha andra traditioner.

Mina traditioner och minnen är mig så kära.
Jul med skinka, kalender och snö.
Semlor, sportlov i galonbyxor, snöbollar.
Påskkärringar, påskris med fjädrar.
Tussilagosökandet i dikena, liljekonvaljer.
Sommarlovssången.
Midsommarblommor, kransar, 7 sorters blommor under kudden, ljusa nätter.
Kräftskiva, tunnbrödsrulle.
Nakna träd med oranga löv i högar under.
Höstpromenader.
Luciatåg, lussekatter, pepparkakshus.

Min dotter kommer att ha traditioner som för mig är främmande.
För henne kommer det vara tradition att fira jul den 25: december, byfester för olika helgon, traktorer med vindruvslass i skördetid, brasa på stranden för att fira San Lorenzo - och mycket annat.

Vad konstigt.

Nåja, jag får väl införa vissa svenska traditioner och lära mig andra italienska.
Vi får plocka det bästa från de två olika världarna. Dessutom kan vi ju införa lite nya traditioner i familjen, t.ex. att åka på semesterresa varje november(!).



Förberedelser inför "gatufest" i Leverano, Silvia som "rocker", Far och dotter, traditionellt maknadsgodis (mandlar o knäck - supergott!)


Kommentarer
Postat av: Sis

Du glömde en tradition som jag vet att just du gillar; surströmming!!!! Men det kan nog Silvia leva utan.

2007-10-10 @ 20:05:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0