En hemmafrus funderingar

Jag ar hemmafru. Jajamensan.
Det var ingenting jag planerade, det bara blev sa.
Jag borjade sommarjobba nar jag var 14 ar och sedan dess har jag aldrig dragit mig for att "kavla upp armarna".
Servitris, sekreterare, staderska, vardare, barnflicka, kontorist, forsaljerska, metellarbetare(!) - avundsvard karriarstege, jo jo, jag vet.......
Men nu ar jag alltsa hemmafru och mamma pa heltid.
Folk brukar fraga mig om jag inte vill borja arbeta igen och om jag inte saknar kontakten med andra vuxna. Pa A svarar jag "nej" och pa fraga B svarar jag, aven dar "nej". Visst finns det moment nar jag kanner mig isolerad och rastlos, men "moment" gar over och jag maste medge att jag stortrivs med mitt liv.
Till saken hor den att vi (familjen) kan valja denna losning och att barnpassning i sodra Italien inte ger samma valmojligheter som i t.ex. Sverige. Dessutom arbetar Mauro for tva. Han jobbar vanligtvis 11 timmar om dagen inklusive lordag och aven vissa sondagar. For narvarande tycker vi att detta ar basta losningen.

Jahaja, vad gor jag da om dagarna? Hur far jag timmarna att ga?
Det ar det har som ar det underliga - timmarna racker inte till!!!
Shopping, skonhetssalongen, kafferep och massage ar tidskravande.
Na nu skojade jag.
  • Jag handlar mat (och har i Porto Cesareo finns inget "ICA", dar man inhandlar allt till hushallet, utan har far man ga till Kottaffaren, Gronsaksaffaren, Mataffaren, Hushallsartikelaffaren, Fiskaffaren o.s.v.)
  • Lagar mat - inge' snabbmat har inte, utan har rullar vi kottbullar! Jag lagar mat 2 ganger om dagen (pa kvallen nagot lattare) plus att jag forsoker lirka i motstravliga Silvia lite pureèr och annat smatt o gott
  • Diskar (ingen diskmaskin an sa lange - kommer)
  • Tvattar, stryker, lagar, andrar, syr
  • Tradgardsarbetar
Jag forsoker aven vara kreativ nar det "finns tid" - mala, sy, snickra o.s.v. (se tidigare inlagg "snickargladje"!).
Och sa gillar jag helt enkelt att ta det lugnt med min dotter. Ta en cyckeltur till en vaninna, strosa runt i centrum, guppa pa vagorna(sommartid), plocka "cikoria"(vintertid).

Jag tror att man anpassar sin rytm efter tiden man har - ju mer man gor desto mer hinner man.
Om ni har sett filmen "About a boy" med Hugh Grant (efter boken med samma titel - Nick Hornby) sa kommer ni sakert ihag nar han pratar om "tidsenheter". Han delade in sin tid i enheter, dar en harbottenmassage ar 1 enhet och en biljardmatch ar 4 enheter. Hans enheter varade - om jag inte misstar mig - en halvtimme.
Ett annat exempel ar min vaninnas mamma Gunnel (Hej pa dig!) som nar hon ar i sin stuga i fjallen varvar ner totalt och "maste ta sig tid" for att aka och handla eller rent utav duscha! (n.b. rent utav duscha - hehehe.....)

Min beundrandsvarda vaninna (4 barn, juristkarriar, villaagare, sportfane, foreningsaktiv - som dessutom alltid ar tiptop och forst med det senaste) - har nog tidsenheter mellan 30 sekunder och minuten.
Personligen har jag nog gatt fran enheter pa en timme, som forvarvsarbetande, till enheter som; stracker pa sig, kranger sig, tojer sig och stretchar. Mina enheter uppskattar inte att matas i minuter eller ens timmar. Mina enheter ar mycket flexibla och tillmotesgaende.

Jag tror att vi alla har olika moment i livet dar vi far anpassa varan rytm.
Varva ner eller ladda upp beroende pa var livssituation.
Just nu ar jag hemmafru med en lugn och sansad rytm, vem vet vad som hander imorgon?
Jag stortrivs.

image9



Vagat att publicera en strandbild nar man ar 38! (Tur att det finns Photoshop!)



Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag visste inte att du hade fler vänninor som är jurister och har fyra barn...Det kan i alla vall INTE vara mig du talar om. "Först med det senaste.." ha ha ha ha ha
Underbart att du är så nöjd med livet, det gör mig glad! PUSS! /P

2007-09-17 @ 09:05:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0