Svart sol

Här kommer ännu ett exempel på hur våra tankesätt kan gå vitt isär. Hur vi i olika kulturer r oss att resonera olika.
Jag har ju tidigare berättat om de små nyanserna i våra (Mauros och mitt) sätt att tänka, leva och agera. De små nyanserna som kan vara svåra att se - svåra att sätta fingret på och ibland svåra att acceptera.

Salvatore, killen (karln) som vi köper dörrar och fönster av gav mig ett utmärkt exempel.
Han har några tyska kunder och berättade om deras - som han kallade det - orubblighet.

Om de en dag diskuterar solen och kommer fram till att "solen ä
r svart" - gäller detta även dagen därpå för de tyska kunderna. För Salvatore därimot var solens färg fortfarande öppet för diskussion även dagen därpå, då han kanske kommit fram till att solen är grå ändå.

Enligt honom är de "O-elastiska" och envisna.
Enligt mig är de helt normala och mycket praktiska.
Jag menar, om man nu kommer överens om att solen är svart - kan man ju lägga den frågan bakom sig och inte tänka på det mer. Konsentrera sig på nästa fråga.
På mitt vis går man vidare.
På Salvatores vis är ALLT öppet for diskussion, inget är helt bestämt och det finns alltid plats för eventuella ändringar.

Självklart tycker jag att det är 100 gånger smartare att göra på det "tyska"(svenska!?) viset, men efter 14 år tillsammans med Mauro kan jag ändå förstå deras tankesätt - även om det är korkat............................!!!!!

image970




Kommentarer
Postat av: Sara

Det känns igen! :-)
Även om min italienske make har blivit rätt försvenskad...

2008-02-07 @ 16:33:47
URL: http://piccolinas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0