Dop

Det rustas för dop här.
Om 10 dagar (den 3:e maj) skall lille Ivan D'Andria döpas i den bedårande kyrkan "Chiesa Madre" i Leverano.
Då kommer gudmor Jenny hit från Milano och gudfar Daniele (Mauros bror) hit från Rom.
Svärmor har köpt finfina kläder till gull-gossen - Burberry!
Äckligt dyrt och satans larvigt - han kommer ju inte direkt kunna ha dessa kläder någon längre tid. Min praktiska sida får utslag men min fåfänga sida tycker nog ändå att det är lite kul......
Jag har beställt små Pinocchio-dockor med Ivans namn som dopgåva (i Italien får de inbjudna en varsin dopgåva som tack o minne) - de borde dimpa ner i dag (om inte den italienska posten tappat bort dem - något som tyvärr händer då och då).
Silvia hade en dalahäst som dopgåva så jag tycker jag var riktigt "fyndig" som kom på iden med Pinocchio - en typiskt svensk, en typiskt italiensk och båda i trä (annars är små silver eller kristallfigurer det vanliga).
Sedan blir det lunch för de inbjudna (den närmsta familjen) på super-dupergod mums-fiskresturang.
Vi får innerligt hoppas att vädret är okey så att det blir en fin dag.

Ivans stass

Kort från Silvias dop 23:e april 2006



Även Silvias kläder var en gåva. Jag vet inte hur många miljarder de kostade Antonella (en medarbetare till Mauro), men jag såg att hon lämnade 4000 kr. som handpenning!!!
Du är inte klok Madicken!!!
Nåväl, man får ju ta sedan dit man kommer och här öser man pengar på dopkläder (inte alla naturligtvis - det är dels en lokal sed, dels en familjesed/nöje).
Själv kommer jag klä mig i en andra-hands klänning från marknaden med ett nytt fint halsband som jag fått av min mor i födelsedagspresent. Snygg så!





Kommentarer
Postat av: Isa

Wow, vilka dopkläder och vilka priser!! Men får man dem så tycker jag att det kan vara lite roligt ändå, och fint förstås!



Jag hoppas också på fint väder den 3 maj, för då fyller min fina pappa 70 år. :-)



Du kommer att vara supersnygg med din andrahandsklänning, hoppas på bilder efter dopet förstås!



Kram!

2009-04-21 @ 10:55:40
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Katarina

Ja olika är sederna...i vår familj har jag och mina syskon och våra barn haft samma dopklänning. Men det som känns mest värdefullt är det band som min mammas kompis broderade till mina föräldrars bröllopp 1964 då knutet runt buketten, sedan i midjan på dopkänningen. På det står längst ner på ena änden datum och på andra änden BoL (Britt och Leif) samt ringar broderade. Sedan kommer en lång rad...

ena sidan dopdatum och andra sidan våra namn..nu är det 10 dopdatum/namn efter det första som var till BoL.

2009-04-21 @ 16:31:34
URL: http://njutavlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0