Skogsmullar och hål i gatan




Idag har vi varit "skogsmullar".
Direkt efter skolan åkte vi (tillsammans med Marcoflavio och hans mormor Maria) ut i naturen.
Först plockade vi cikorier (som jag senare rensade, tillagade och åt), sedan skuttade vi runt i en skogsdunge där barnen plockade svamp och undertecknad tog kort och band en krans.
När skymningen började falla stuvade vi in ungskruttarna i bilen för hemfärd.
PANG!
Vad var det?
Hål i gatan.
Punka!!
Shit.
Jag stannade och kollade - och jovisst, visst var det punka.
20 meter längre fram stod redan en bil och bytte däck.
Samma hål.
Hans otur var ju på sätt och vis tur för mig eftersom han så snällt hjälpte mig att byta däck.
Missförstå mig inte - jag är en rejäl karlakarl till fruntimmer, men att byta däck för första gången på min Clio i totalt mörker låg över min kapacitet.
Mauro (inringd) ringde till den lokala polisen för att göra en anmälan - dels för att det är komunens skyldighet att betala skadan och dels för att ett stort hål i vägen kan ju vara riktigt, riktigt farligt.
Efter en halvtimmes väntan långt ute i bushen kom "Helan & Halvan" i deras lilla polisbil med saftblandaren påslagen (till ungarnas förtjusning), tittade på hålet och sa att vi måste göra en anmälan på polis-stationen i morgon. Suck, italiens byråkrati.
De gjorde ingenting åt hålet - sa bara att de skulle anmäla detta till regionen eftersom det är deras kompetens. Suck, italiens byråkrati igen.
Jag hoppas bara innerligt att ingen kommer till skada p.g.a. håljäveln i gatjäveln.
Ska nu slagga så att jag pigg och fräsch kan göra min anmälan i morgon bitti.







Kommentarer
Postat av: Isa

Nej, suck!!Jobigt och helt galet med sån byråkrati ju1 Tänk om en motorcyklist kör ner i hålet, det kan ju gå hur illa som helst! Tillräckligt illa att du fick punka men tur att du fick hjälp.



Men nu måste jag fråga. Cikorier, är inte det blå blommor?? Har för mig at såna växer på Gotland. De smakar säkert jättebra men jag undrar ändå om du sitter där med blå bkomblad mellan tänderna eler om det är något annat smarrigt du hittade i skogen?



Jättemysiga bilder och vilka kransar!! Duktiga kvinna!



Trevlig helg från ett mörkt Sthlm

2009-11-27 @ 07:46:01
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Asa Eden

Isa: Ja just det, det var det jag sa till konstaplarna - om motorcykeln alltsa. Nar vi stog dar och vantade korde faktiskt en motorcykel over halet men som tur var hande ingen olycka - da. Tidsfraga.

Cikorior har bla blommor, jajamensan. Vi ater sjalva plantan, ser ut som maskrosplanta. Mumma! Beskt och gott.

Nu ska jag aka o fixa med byrakratin, so long!!

2009-11-27 @ 09:16:27
URL: http://silvia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0