Sunt förnuft

Wenche brukar säga att italienarna har lagar istället för sunt förnuft. Det kan hon nog ha rätt i. Idag råkade jag se en snutt av ett tv-program som heter "Forum" när jag var hos Mauros farmor. Det är en rättegång i tv-studio med publik och programledare som kommenterar det hela. Det är faktiskt ett bra program som jag lärt mig mycket av under åren - vad det gäller lagar. Idag var målet om en 18-årig kille som bodde hemma hos exfrun till hans pappa. Hans mamma var död och tydligen hade killen "kommit till" utomäktenskapligt. Kvinnan hade under flera år försökt komma till rätta med killens bråkiga attityd och gav nu upp och sa "passar det inte så kan du ju flytta". Ramaskrik från de flesta italienarna!! Hur KAN HON kasta ut en "stackars pojk" som mist sina båda föräldrar!?!? Hjärtlösa, grymma människa! Familjen är helig här, men oftast bara till ytan (han var ju utomäktenskaplig). Visst var det "synd" om grabben, 18 år och föräldrarna döda, men kan han inte skärpa till sig? Kvinnan ville bara ha respekt och gott uppförande. Är det inte en otjänst att låta honom bete sig som en bortskämd snorunge bara för att han är föräldrarlös? Kvinnan blev mer eller mindre lynchad. När hon dessutom berättade att hon gått till en psykolog och att denne sagt åt henna att "tänka mer på sig själv" fick hon snorkiga pikar om att byta psykolog. Familjen är som sagt var helig - utåt. Man ska UPPOFFRA sig för att vara en bra människa. Du skall kuvas och om så krävs, förnedras av dina familjemedlemmar - DÅ jäklar! Jag tror till och med att det finns lag på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0