Vuxen "tjej"

När jag var liten sa jag "när jag blir vuxen" - nu säger jag "när jag var yngre".
Jag förstår ju helt logiskt att jag är vuxen nu, men vad är man när man inte är "tjej" längre?
Dam?
Fru?
Hur ska man presentera sig på telefonen t.ex.?
- Hej det är Åsa, kvinnan som var förbi häromdagen.....

I Italien niar man ju dessutom, vilket kan vara lite klurigt också.
Regeln är ju mer eller mindre att man niar äldre eller fackmän.
För några år sedan började de första "signora" droppa in (jag vände mig om för att se damen de tilltalade bara för att förstå att det var mig de menade!).
Nu är jag van men tycker ändå att det  är lite lustigt.
Sedan tillkommer det faktum att jag inte är gift.
Kan jag vara signora(=fru) om jag inte är gift?
Annars?
Partner?
- Hej det är Åsa, Mauro D'Andrias partner som var förbi häromdagen.....
Låter lite som om jag vore homo.
Italienskans compagna klingar dessutom som en Mussolinianhängare.
Hmmm......

Suck, så länge jag var ung var allt så lätt, jag var en tjej - nu när jag är äldre är det verkligen klurigt och knivigt.
Är det detta som kallas vuxenproblem?!








Kommentarer
Postat av: Sis

Ge inte upp!!! Vi är tjejer för evigt. ( I alla fall inombords ) Kramar Sis

2008-01-22 @ 20:33:06
Postat av: Maria

Det har jag också undrat,vad är man egentligen?Jag tycker iofs att tjej är rätt i alla åldrar.Här i Sverige blir man kallad tant oavsett ålder när man har ett serviceyrke.(kan du ge tanten pengen)Men man är inte äldre än man gör sig. Kram Maria

2008-01-22 @ 22:33:57
URL: http://monmaria.blogg.se
Postat av: Asa Eden

Tant hmmmm..... ja det ar kanske det jag ar!

2008-01-24 @ 10:51:07
URL: http://www.silvia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0