Budget

Hårda tider Klabbarparn!!
Eftersom vi har en lön, två barn, två hundar (+ Boris!), två katter, två bilar samt en hemmafru som gillar shopping har jag nu bestämt mig för att en "vecko-budget" är en bra idè!
Sedan en vecka tillbaka lämnar därför Mauro mig 1500 kr. (150 euro) på måndagmorgonen.
Med dessa pengar ska jag sedan, i den utsträckning det går, klara veckan.
Gott folk, det är inte lätt, men jag antar utmaningen.
Förra veckan, då Ivan var krasslig gick genast 350 kr. till medicin t.ex. Ett par hundra går sedan till bensin, blöjor, mjölk och ja, ni vet ju hur pengarna försvinner snabbt på snabbköpet (det är kanske därför det heter snabbköp?!).
OM det sedan skulle bli några slantar över lägger jag på hög för att göra något skoj.
Vad tyker ni?
Är 6000 kr./mån. okey för en familj som hushållskassa?



Kommentarer
Postat av: Angelica

Du, jag tycker det verkar vara i minsta laget. Det skulle aldrig racka i Milano med omnejd. Bara matinkopen for en vecka gar pa mellan 100 och 150 € och da ater vi absolut inte kott eller annat dyrt varje dag.

Men om du har tid och lust skulle du kunna fora kassabok i en manad. Da ser du vart pengarna gar och kan darav dra in pa "onodiga" utgifter eller planera ekonomin.

Good luck!

PS. Ska du inte ga pa marknaden mer nu da?! ;)

2009-11-10 @ 21:35:22
Postat av: Asa Eden

Sjalklart ska jag ga pa marknaden!!!! Men kanske snala lite - jag har anda FOR MYCKET redan, bade till mig och till ungarna.

Kassabok det for jag redan sedan flera ar tillbaka och ALLA kvitton sparas, men den har idèn kanske gor att jag snalar annu mer. Om det inte funkar en vecka sa far man val skjuta till lite stalars, men jag vill atminstonde forsoka.

Skont med din kommentar, var radd att det var for mycket med 6000. Ibland fattar jag inte hur "alla andra" gor!

Kram pa dig!!

2009-11-10 @ 23:51:35
URL: http://silvia.blogg.se/
Postat av: Isa

Jag kan ju inte översätta det till oss eftersom vi bor i olila länder men tanken är väl jättebra! Testa och se hur ni klarar er på den matbudgeten. Funkar det inte alls så får ni lägga till lite, annars sparar du det som ev blir över (som du skrev). Vi har ingen ren "matkassa" utan mer "hushållskassa" (herregud, vilka gammeldags ord, hihi!)som ska räcka till presenter, tvättmedel, mat ute någon gång (och då pratar vi inte Riche...), kläder till barnen etc. Den är olika månad från månad men vi håller oss kring 5-6000 kr i inköp på mataffärer/mån. Kläder etc tillkommer alltså. Vi snålar inte men slösar absolut inte heller. Lagar det mesta från grunden, vilket blir billigt ibland, ibland inte.



Lycka till!

Kram!

2009-11-11 @ 08:12:23
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Asa Eden

Isa: jo det ar val mer en "hushallskassa", jag ska forsoka fa det att racka till sa gott som allt utom rakningarna.

2009-11-11 @ 09:23:59
URL: http://silvia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0