Att leva spartanskt

Det har väl inte undgått någon att vi förr eller senare kommer att bygga om huset?!
Till dess lever vi relativt spartanskt.
Inte på så vis att det fattas något, nej det kan jag inte säga. Men eftersom huset är ett "sommarhus" så är det inte överdrivet praktiskt.
Vattnet till exempel:
  • Vi är inte uppkopplade på vattenledningen utan får köpa vatten. Ca. varannan månad måste vi ringa till "Mario" som kommer spurtande i sin lastbil och häller vatten i våran cictern. 700 kr.
  • Eftersom vi inte är uppkopplade har vi inte varmvatten. D.v.s. vi har två varmvattenberedare i de två badrummen som värmer upp en mängd vatten i taget (mängd vatten = 1 st. snabbdusch)
Här kommer vi dessvärre in på nästa "problem" - elen.
  • Italien är till ytan mindre än Sverige (301230 km2 mot Sveriges 449964 km2) men med väldigt mycket mer invånare (58133509 för att vara petnoga). Detta gör att vi måste snåla lite extra med tillgångarna. Varje hushåll har en tot, sedan går proppen. Jag kan t.ex. inte ha båda vattenberedarna plus ugnen påslagna samtidigt. Eller om jag ska dammsuga måste jag springa runt och stänga av värmen, lampor, tv:n etc. Detta medför t.ex. att jag slår på varmvattnet i köket endast innan diskning, en gång om dagen.
Vi har anpassat oss numera och lever bra efter de tillgångar vi har.
Lyckligt vetande att det kommer bli bättring!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0