Adrenalinkickar och klädinköp

Det är min åsikt att vi alla har ett drogberoende: adrenalin.
Ett snabbverkande hormon som i stressande lägen samt vid hård, fysisk ansträngning aktiverar kroppen. Vi förebereds för flykt eller kamp bland annat genom att frisätta blodsocker. Adrenalinet påverkar hjärtats frekvens och sammandragningarna ökar för att påskynda blodflödet och energitillförseln till musklerna. Genom att stimulera frisättningen av glykogen i levern ökar tillgången av snabbåtkomlig energi i form av glukos i blodet, så kallat blodsocker. Pupillerna i ögat vidgas, blodkärlen i huden dras samman och samtidigt vidgas de större blodkärlen i benens muskler. Vid en adrenalinkick frigörs dessutom endorfiner i kroppen som bidrar till att man upplever en lyckokänsla.
Adrenalinet ökar kroppens prestationsförmåga - snabbt - på kort sikt.
Att utsätta sig själv för "fara" eller "rädsla" är ett sätt att på konstgjord väg stimulera fram adrenalinkickar. En sväng i bergodal-banan eller ett hopp i Bungyjumpen brukar funka bra eller varför inte titta på en skräckfilm?!
Spänningen som en bingolott framkallar brukar räcka för att "droga" min mormor.

Min käre Mauro berusar sig med sport. (Vindsurfning, vågsurfning, thaiboxning)
Kicken han får av att "rida en våg" sitter i länge - han kommer då hem-svischandes med vidgade pupillrar, storsmile och flås. Han får nog gå med i A.S. (anonyma sportfånar)

Tävlingar ökar blodflodet och därmed prestationsförmågan, inte bara på deltagaren utan även på publiken.
Känn hur läktarna osar adrenalin under fotbollsmatcher, eller hur åskadarna svettas och biter på naglarna.

Personligen får jag min kick av shopping - närmare bestämt av att fynda!
Varje torsdag är det marknad här i stan och mina pupillrar börjar vidgas redan på onsdag kväll. Mina näsborrar flaxar och andhämtningen är häftigare.
På torsdagmorgonen lämnar jag över Silvia till svärmor och koncentrerar mig på mitt kall. Secon hand!
Att fynda second hand är mycket roligare än shopping i butik, dels för att man aldrig vet vad som erbjuds (överraskningsmomentet!) och dels för att tävlingsinstinkten sätter in (att hitta fynden innan någon annan!)

Det sägs att endorfinerna som frigörs vid våra "kickar" gör oss hälsosammare och lyckligare - dessutom stimuleras vi att frigöra mer och mer endorfiner. Ett ekorrhjul av positivitet!
Så jag tänker fortsätta att fynda - för att göra mig lycklig - för bara den som är lycklig själv kan sprida sin lycka. Så nästa torsdag skall jag tänka på er lycka, och fynda, fynda, fynda...............

image26

Marknaden i Porto Cesareo


Kommentarer
Postat av: Anki & Maria

Nu kommer vi snart ner & gör dig sällskap för att leta fynd!!! Kramar

2007-09-23 @ 16:56:44
Postat av: Åsa Piccola

I lööööv marknader!! Varför finns det inga roliga i Sverige?! Är nog bland det jag saknar mest från la bella Italia!! Ska förhoppningsvis en sväng till Kina i nov/dec, har jag tur blir det ett litet besök på night market i Hongkong, inte så illa den heller hihihi

2007-09-26 @ 18:05:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0