Läkar-besök

Igår var jag till doktorn med Silvia.
Hon har eksemliknande utslag på armbågarna som inte vill gå bort och på sista tiden har hon kliat också, så jag bokade tid.

Här i byn har vi två barnläkare, en allmän som är gratis och en privat som kostar ca. 700 kr./besök. Eftersom privatläkaren är både släkting och kund till Mauro behöver jag aldrig betala någonting och det är ju bra men lite pinsamt eftersom jag känner mig i skuld.
Då jag har mer förtoende för honom, men känner mig som en snikare brukar jag skifta läkare beroende på problemets karaktär. Pust, allt ska man tänka på.
Nåväl, igår gick jag till honom.

Jag är definitivt ingen flitig läkar-besökare, jag väntar in i det längsta, rådgör med vänner, söker på nätet och försöker lösa problemen själv.
(Mauros bror som är läkare stånkar över patienter som informerar sig via internet och sedan tror att de är lika mycket läkare som honom. Han sägar dessutom att om du läser ett läkarlexikon tror du att du har ALLA symptomer och ALLA sjukdomar, hmmm......kan nog vara sant)
Åter till storyn: jag har alltså checkat lite om hud-utslag på nätet och läst att hos barn stabiliseras ofta sådant av sig själv med tiden.
Och mot Ivans röda babian-rumpa har jag testat alla tips, huskurer och diverse krämer, planter och wodoo.

Jag fick lite skäll.
Och utskriven medicin.

Jag tycker att det är så svårt att veta.
Folk verkar vara så oroliga och hypokondriska här, jag vill inte bli en hysterisk hönsmamma som pillar i piller i ungarna stup i kvarten men jag vill ju inte heller vara en nonchalant och oengagerad mamma som låter barnen lida i onödan.
Vad har ni för åsikt?
Snälla ge mig lite input!!!



Kommentarer
Postat av: Isa

Jag vet inte riktigt men min uppfattning är att man är lite mer "hårdhudad" här i norr. Barnens bästa kompis föräldrar kommer ifrån forna Jugoslavien och där är det inte alls som här. Man ringer doktorn så fort barnen har feber, oavsett hur de mår för övrigt. Vid vattkoppor får de vara hemma i närmare en månad för att alla skorpor och märken ska vara helt borta osv osv. Detta har alltså berättats för mig, kompisens föräldrar har anammat den svenska/nordiska stilen och tar det rätt lugnt. Jag har bekanta med italiensk släkt och där är det precis som du beskriver, i mina ögon rätt hysteriskt.



Jag hade gjort som du med eksemen. Det är ju trots allt "bara" utslag. Hade det kliat mycket hade jag köpt kortisonsalva på Apoteket och med största sannolikhet hade de försvunit på ett par dagar. Men visst ska man vara uppmärksam om barnen inte mår bra. Menar inte att man ska låta "allt" vara.



Men just i det här fallet känns det väl lite hysteriskt att skälla ut dig för lite eksems skull, kan jag tycka...



Du är den bästa mamman, glöm inte det!



Kram!



2009-05-27 @ 09:10:30
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: bettan

klart du ska gå till doktorn för att få veta vad det är, de borde skälla på alla föräldrar som inte bryr sig istället.... Hoppas allt är bra med dig o vi ses väl snart ?? Puss

2009-05-27 @ 10:47:51
Postat av: Asa Eden

Isa: Tack, det var det jag anade. Nu "skallde" han inte direkt (han ar rikigt bra faktiskt), men hojde mycket pa ogonbrynen nar jag sa att Silvia ALLTID har haft utslagen "vad menar du "alltid", ett par manader?!" - forebraende ar nog ordet jag soker. Och sa pustade han nar jag sa att jag forsokt olika kurer pa Ivan och menade att det ar hans jobb att rada mig EN kur.

Kram pa dig du!

Bettsingen: Jovist gar jag till doktorn men jag vill ju inte ranna dar stup i kvarten for minsta skavsar (som vissa gor). Klart vi ses snart, jag kommer ju den 26:e juni!!!! Pusselipuss!!!

2009-05-27 @ 12:56:10
URL: http://silvia.blogg.se/
Postat av: Åsa Lindahl

Hej, lite råd från en sjuksköterska i norr jag tycker att du agerat helt rätt det finns något som kallas egenvård här i sverige vilket innebär att man provar själv först kanske går till apoteket för lite råd och hjälp etc. Ha det kram Åsa

2009-05-27 @ 13:39:28
Postat av: Elisabet

Tycker det låter som att du har en bra inställning, bara för att man inte pjoskar så mycket och inte har hypokondrikeraspirationer behöver det ju inte betyda att man är oengagerad och nonchalant! Jag hade gjort precis som du!

2009-05-29 @ 15:37:17
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0