Här fortsätter sommaren

Jag storknar av värmeslag!
Jag försvettas, undertidensvettas och eftersvettas - HUA!
Dessutom har jag fått en av mina huvudvärkar så jag försöker ligga lågt vad det gäller aktiviteter.
Jag tänker bara göra det absolut nödvändiga idag, dvs. handla (vi har gäster ikväll), plocka undan, tvätta (glömde tydligen att sätta på blöja på Ivan igår kväll.......?), laga mat, diska och lite mer.

Om drygt en vecka börjar skolorna här (den 12:e) och en ny era börjar!!
Ivan har fått en rygga med Woody och Buzz medan Silvia har fått en megagalatticko, cerice Benetton-rygga med utfällbara hjul och handtag. WOW!
Vi har inhandlat ett skrivbord till jäntan också. Tanken är mest att hon skulle få ett eget hörn dit hennes busunge till bror inte har tillträde. Där sitter hon och micklar, picklar och fnicklar.

Micke från IKEA har flyttat in

I Italien är ju skolan (tyvärr) annorlunda mot Sverige. Barnen går bara förmiddagarna i skolan för att sedan göra alla övningar och läxor hemma på e.m. Detta gör att mammorna (oftast) måste agera fröken under e.m. och i de fall då mamman arbetar och inte har mor- eller farmor till hands måste anställa barnvakt, s.k. doposcuola.
I skolorna finns inga skåp. Barnen måste kånka skolböcker fram o tillbaka varje dag - därav utrustad rygga.
Ja böckerna då?
De tilldelas faktiskt fortfarande (jag säger "faktiskt" för jag trodde nog vi skulle få betala dem), och utdelningen är som i vanliga fall HELT OLOGISK!
Det logiska vore ju: böckerna delas ut i klassrummet
Den italienska varianten är: du måste någon månad innan skolstart beställa skolböckerna för att sedan gå och hämta ut dem. Och var gör man då denna procedur? Jo, gott folk - det gör man i dykutrustningsaffären!!!!
Jag kan även tillägga att informationen om detta inte kommer via mail eller ens snigelpost, utan mun till mun-metoden på mataffären!!
Say no more, you know what I mean.......





Kommentarer
Postat av: Åke

Kul att se att du köpte Micke till Silvia, det kommer nog att bli jättebra.

2011-09-04 @ 09:51:20
Postat av: Biggan

Va snygg han är Micke!!! Ska jag dela rum med honom när jag kommer ner?

2011-09-05 @ 17:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0